måndag 31 januari 2011

Fienden



Oj, oj, jag kan inte minnas när en bok gav mig mardrömmar senast. Men i natt när jag läst sista sidan på Fienden av Charlie Higson hände det. Först var det svårt att somna och sedan när jag väl sov var det inga söta drömmar. Å, nej de var fulla av zombies som var ute efter mitt skinn! Men shit, vilken bra bok!
Så här är det, alla över 14 år har drabbats av en fruktansvärd sjukdom. Om du inte dör så förvandlas du till en zombieliknande varelse som äter barn. Boken utspelar sig i London ett år efter att epedemin spreds över jorden och alla vuxna dog eller blev zombies. Samhället fungerar inte längre, det finns inga läkare, poliser, brandmän eller lärare. Det finns bara barn och ungdomar under 15 år som försöker att överleva.
Arran, Maxie, Freak och ett gäng barn till håller till i ett köpcentra i London. De har barrikaderat sig där så inga vuxna kommer in. Men de börjar att få ont om mat och det är farligt att bege sig allt för långt bort från "hemmet", de vuxna lurar överallt. Men så dyker en ny kille upp och berättar att ganska många barn har samlats i Buckingham palace. Där ska det finnas mat, inte så många vuxna och barnen är trygga. Gänget i affären vet inte hur de ska göra, de vet att de kommer att dö en efter en om de stannar, men kan de lita på den nye killen?
Riktigt otäck och spännande bok, där Higson gärna bjuder på hemska detaljer. Om boken varit film hade den definitivt haft 15 års gräns och jag hade suttit under en filt och tittat på den (och då gillar jag ändå skräck). Fienden är första boken i serien De levande döda och på engelska finns det en fortsättnig som heter The Dead. Den ska jag läsa när jag har hämtat mig och inte drömmer om zombies mer. Serien har en hemsida där författaren berättar om Fienden på ett oväntat läskigt sätt, han förvandlas sakta till en zombie. Kolla här och välj the full length version (om du törs).


ISBN 9789163867132


Inga kommentarer: