onsdag 23 mars 2011

Att lura döden


Okej, jag brukar bara skriva om böcker jag gillar, därav titeln på bloggen. Men Att lura döden av L.J Smith är det många som frågat mig om, så här kommer min första sågning i Världens bästa boks historia.
Det handlar om Poppy som är 17 år och som just fått veta att hon har cancer och kommer att dö inom några veckor. Hon kan inte fatta att det är sant och vänder sig så klart till sin bästa vän, James. Honom är hon dessutom hemligt förälskad i men inser att hon aldrig kan få honom. James brukar vara ihop med de snyggaste tjejerna och dit tycker inte Poppy att hon kan räknas.
James å andra sidan blir helt förstörd när han får veta att Poppy ska dö och inser att han måste rädda henne. Det kan han för han är vampyr och genom att göra Poppy till vampyr så blir hon odödlig. Men kruxet är att han tillhör "The night world" och dit är inga människor välkomna och Poppy skulle bli en olaglig vampyr. Han är såklart kär i henne också och har bara datat andra för att skydda henne.
Men James berättar för Poppy vad han är och att han kan rädda henne, något som hon går med på, utan att bli speciellt förvånad. Sen dyker det även upp en snygg elak vampyrkusin och allt blir värre och värre.
Detta är alltså del ett i en ny vampyrserie som heter Night world och L.J Smith är även författare till The Vampire diaries. Boken är läcker men innehållet är inte så kul. Jag kommer inte att vänta på nästa del i serien och tycker att historien var både förutsägbar och lite tråkig. Boken är ca 250 sidor tjock och det känns som om allt bara hastas igenom. Inget nytt under solen, liksom. Jag menar; vanlig kille visar sig vara vampyr, vanlig tjej tror hon är för vanlig för killen, ond vampyr dyker upp och det visar sig att tjejen kanske inte är så vanlig i alla fall. Hum har vi hört det förut? JAAA!
Men har du läst alla vampyrböcker som finns och känner att du absolut måste läsa om vampyrer så ok, den funkar, men absolut inte mer än så. Kanske har jag blivit överkänslig när det gäller vampyrer men lite fantasi vill jag nog att författarna ska ha.
Så då var det gjort, den första bok som jag inte tycker om är med på bloggen. Det känns skumt.

ISBN 9789163868405



Inga kommentarer: