måndag 22 augusti 2011

Helena


Okej, jag hade faktiskt stora förväntningar på Helena av Josephhine Angelini och jag var gruvligt rädd för att bli besviken. Men det blev jag inte, inte ett dugg. Den passade mig som handen i handsken eftersom jag var sugen på att läsa en bra kärlekshistoria med alla element som en sådan ska ha, alltså passion, svek, vänskap, omöjlig kärlek och lite ond bråd död.

Jag vet att vissa, speciellt Twilightfans, kommer att störa sig på att en hel del i boken är ganska lik Edward och Bella historien. Men om man väljer att skita i det så är det en underbar bok som kommer att passa alla er som gillar böcker som Frost, Fallen ängel, Vampire academy, Twilight och andra dark romance böcker.
Helena är 16 år och tycker själv att hon inte passar in någonstans. I skolan är hon inte med i innegänget eftersom hon inte är speciellt cool, fast hon är hur snygg som helst. Hon har ingen pojkvän, pluggar och tränar löpning för att kunna gå vidare på universitetet via stipendium. Det och hennes pappa (henns mamma lämnade dem när hon var bäbis) är det viktiga i hennes liv just nu. Men så förändras allt när en ny familj flyttar till ön där Helena bor. Det räcker att hon kastar en blick på dem så vet hon att hon måste döda dem, speciellt en kille som heter Lucas.
Så börjar historien om Helena och Lucas, två ättlingar från de grekiska gudarna. De har hamnat i olika släkter och är därför dödsfiender. Men såklart blir de passionerat förälskade, fast de aldrig kan få varandra eftersom deras kärlek kan ödelägga hela världen.
Bok nummer två i denna triologi heter Dreamless och kommer ut i maj 2012, jag längtar.

ISBN 9789163868719





Inga kommentarer: