fredag 10 februari 2012

Allt är mitt fel, förstås


Omslagsbild: Allt är mitt fel, förstås

Oj, vilken tidsmaskin Marika Kolterjahn fixade åt mig genom sin fantastiska bok Allt är mitt fel, förstås. Den handlar om Sofie som precis har fyllt 13 år och ska börja i högstadiet. Jag minns precis hur det var att börja sjuan. Herregud vilka nya krav som kom neddimpande från ingenstans. I sexan var jag tjejen som oftast gick till skolan i mysbrallor med tillhörande myströja. Jag spelade oftast fotboll med killarna och jag gillade att leka med barbies (det var jättehemligt, bara jag och min kompis visste det eftersom vi trodde att många tyckte det var lite barnsligt. Iallafall sa de att det var töntigt, men lekte troligtvis själva med dockor i smyg). Men så kom sjuan med en ny klass i en ny skola och jag kände det som att man skulle bli någon helt annan. Någon som var intresserad av smink, killar, kläder och fester. Jösses vilken resa, jag tyckte det var skitjobbigt innan jag kom på vem jag var i allt detta nya.

Och det är ungefär detta som Allt är mitt fel, förstås handlar om fast lite mer dramatiskt. Sofie har, som sagt, precis fyllt tretton och hon har alltid hört av vuxna att det är sååå jobbigt att vara tonåring. Hon undrar vad det är som kommer att bli så jobbigt. Men hon fattar snart men ny klass, skola och rangordningar. Sofie börjar märka att hon har makt, att hon kan bli en av de populära, betydelsefulla. Hon blir tuffare och argare, både hemma och i skolan.Gamla trygga kompisen känns inte kul längre, Sofie vill något nytt fast hon vet inte riktigt vad. Hemma är hon arg hela tiden, på mamma, pappa och lillebror. Den enda som klarar sig någorlunda är moster Bodil som Sofie flyttar in till när hon inte orkar vara hemma mer.

Jättebra, verkligen! En bok som jag tror många kan känna igen sig i.

ISBN 9789188879073


   

Inga kommentarer: