onsdag 13 augusti 2008

Sorgliga och superbra böcker!

Nu har jag snyftat mig igenom ett gäng böcker med ett gemensamt tema, döden. Oj vad jag har gråtit och jag är ändå inte någon som lipar så ofta. Men böckerna var kanonbra.

Till att börja med läste jag "livet på en kylskåpsdörr" av Alice Kuipers. Det är en historia om en mamma och hennes dotter berättad genom post-it lappar. Bladen i boken är dessutom post-it-gula. Mamman är en upptagen läkare och dottern har sitt eget liv med kompisar och pojkvän. I början av boken är det mest lappar om att mamman jobbar över och dottern som ska träffa sina polare. Men så börjar lappar om att mamman ska på undersökningar på sjukhuset och sedan att de måste prata. Mamman är sjuk i cancer och en annan historia börjar spelas upp för oss. Superbra och engagerande, men svårläst för alla tårarna.

Nästa bok jag läste var "I taket lyser stjärnorna" av Thydell. Den handlar också om en cancer sjuk mamma och en dotter. Men detta är en mer traditionell berättelse ur dotterns synvinkel. Hon är mitt uppe i sitt liv med kompisar, killar och förälskelser när hon förstår att hennes mamma är döende. Han förlorar sin bästa kompis, slutar rida och får sin första kyss. Livet går vidare fast det tar slut. En underbar, underbar bok som alla borde läsa åtminstonde en gång.

"Robson" av Pernilla Glaser kunde varit en otroligt lycklig kärlekssaga om inte den unge manlige huvudrollsinnehavaren drabbats av obotlig cancer. Detta är en sann berättelse och det gör den på något vis ännu vackrare. Hon och han träffas och blir kära, båda är runt 20 och det riktiga livet borde börja. Men istället blir deras kärlekshistoria en resa med döden i släptåg och mot ett säkert slut. Men under resans gång är historien vacker, hoppfull och precis så som kärlek kan vara.

Så en ny bok av Jenny Downham som heter "Innan jag dör". Tessa är 16 år och vet att hon ska dö. Därför gör hon en lista med saker hon vill göra innan hon dör, bl.a. ha sex, testa droger, säga ja till allt en hel dag, göra något olagligt m.m. Tessa är en rolig och viljestark tjej, hon har en bästa kompis som försöker hjälpa henne med listan. När jag läste boken var jag tvungen att gråta en hel del men ofta med ett leende på läpparna. Boken gick rakt in i hjärtat och jag gillade den väldigt mycke.

Alltså känner ni för att läsa något gripande och superbra så är titlarna ovan några säkra kort.

Inga kommentarer: