måndag 22 december 2008

Någon att brevväxla med?


Att jag aldrig lär mig. Även om en bok är jättebra så är det en dålig idé att fortsätta läsa när klockan passerat 02:00. Men det är vad som hände i natt...IGEN! Men vad göra när boken i fråga är så spännande att man bara måste veta hur det går.

Boken det gällde i natt var Brevvännen av Ally Kennen. Det är en fristående fortsättning på Odjuret, som jag absolut måste läsa så fort jag får den i min hand. Man måste inte läsa dem i ordning, läs vilken av dem du kan få tag på för oj oj oj, så spännande och bra!
Boken handlar om Chas som är 15-år och bor med sin mamma och mormor i en förort. Mamman är lite speciell och har inte kunnat ta hand om Chas, därför bor de hos mormodern. Chas är en smått kriminell kille som ofta hamnar i bråk, han skolkar, stjäl och hittar på diverse sattyg.
När Chas en dag slö-surfar på nätet hittar han en sida där man uppmanas att skicka brev till dödsdömda fångar. Han tycker att det verkar kul, men han är för ung och därför låtsas han vara sin mamma. Han skickar ett brev och glömmer sedan hela saken. Men en dag då han får ett brev tillbaka. Mördaren han skriver till heter Lenny och kommer från Chas´ hemtrakter. Han sitter inne för mordet på en 15-årig kille som han dränkte. Lenny uppmanar Chas eller rättare sagt hans mamma att fortsätta skriva.
Men så hamnar Chas i ungdomsfängelse för han och hans kompis Devil stal en lastbil, körde i väg med den och stal ur lasten. Då kommer ett nytt brev från mördaren, han har blivit frigiven på grund av bristande bevis. Brevet är poststämplat i Chas hemstad för Lenny har försökt att söka upp honom. Han skriver att hans mamma är en trevlig kvinna och att han hela tiden vetat att det var Chas som skrev och inte hans mamma. Nu sitter Chas illa till, kanske hans mamma också. Dessutom visar det sig snart att Lenny har dolda motiv och att det inte bara Chas och hans familj som är i fara.
Härligt bra, jag kunde som sagt inte sluta läsa förrän jag kom till sista sidan. Nu är jag lycklig att Odjuret finns, den är säkert lika bra!

Inga kommentarer: