söndag 23 maj 2010

Beautiful Dead



Redan när jag såg bokens utsida blev jag intresserad och när jag sedan läste vad boken handlade om, då var det kört. Trots att bokhögen på mitt nattduksbord redan var alldeles för hög så började jag läsa. Beaautiful dead: Jonas bok är den första boken av fyra i en serie av Eden Maguire. Här kan nog några vilsna Twilightläsare hitta en ny serie om omöjlig kärlek. MEN OBS, den går inte att jämföra med Twilight, olika planeter, helt klart.

Men i alla fall, Darina och hela samhället där hon bor är i chocktillstånd. På mindre än ett år så har fyra ungdomar dött under ganska mystiska omständigheter, däribland Darinas pojkvän Phoenix. Darina sörjer och vet inte vad hon ska ta sig till, hon kör planlöst omkring och det tar henne till en gammal övergiven gård. Väl där får hon se något som hon inte förstår, hennes tre döda kompisar och så Phoenix. Det visar sig att de fyra och några till har fått komma tillbaka till de levande för att avsluta ouppklarade affärer. Men de är inte människor, de kommer inte att få återvända till livet. De har ett år på sig att avsluta sina liv och sedan väntar "himmelen". För Darina och Phoenix blir det ett sätt att få lite mer tid tillsammans. Dessutom lovar hon att hjälpa dem att ställa saker och ting till rätta, så att de kan gå vidare i frid.

Den första boken heter Jonas bok och det är Jonas som har kortast tid på sig att klara upp sina misstag. Om tio dagar så är hans år slut och han kommer inte att få ett avslut. Det han vill veta är hur han kunde vurpa på sin Harley med sin flickvän Zoey. Han körde aldrig fort med henne, men saken är att han inte minns vad som hände vid olyckstillfället. Zoey överlevde men sitter i rullstol med svåra smärtor och hon minns inte heller olyckan. Så Darina ska försöka lösa gåtan.

Jag tyckte boken var helt klart spännande och jag är nyfiken på hur det kommer att gå för de andra av de odöda, men jag är ändå lite besviken. Därför så måste jag säga att det finns bättre böcker i kategorin "kärlek mellan människor och inte-riktigt-människor";

1. Twilight, Meyer

2. Medlaren, Cabot

3. Vampire Academy, Meade

4. Frost, Steifvater

5. House of Night, Cast

6. True Blood, Harris


Men Boken är bra, trots det, jag rankar den 7:a på min lista. Så är du sugen på mer ovanlig kärlek och en stor dos spänning (för det är så klart ett brott bakom Jonas död) är det bara att börja läsa!

Inga kommentarer: