måndag 6 december 2010

Här ligger jag och blöder.


Jag gillar nog allt med denna bok! Tokbra titel, supersnygg utsida och ett innehåll som är fantastiskt! Det blir faktiskt inte mycket bättre än så här. Jenny Jägerfeld har skrivit en riktig pärla som mycket välförtjänt gick och fick Augustpriset i år. Det är få böcker som har fått mig att skratta högt, så där som man liksom inte kan hjälpa. Men Här ligger jag och blöder är en bok som gör att man bara måste skratta. Det är galghumor det gäller, för det är i botten en ganska sorglig historia. Men Maja som det handlar om har en förmåga att vara riktigt rolig mitt i eländet.
Som sagt, det handlar om Maja som är 16 år. Allt börjar dagen då hon råkar kapa av toppen på sin tumme med någonslags elektrisk såg. Ganska snart fattar jag att Maja är speciell. Hon får blod på sin pappas frackskjorta och det är inte alla som har en sån i skolan. Maja vill inte vara som alla andra, hon skulle antagligen inte kunna det även om hon ville det. Men men, Maja blir stjutsad till akuten där hon blir omplåstrad och hennes pappa kommer rusande. Här få man som läsare ledtråd nummer två, Maja tänker att hennes mamma kommer i alla fall inte, det brukar hon inte.
Maja brukar vara hos sin mamma en helg i månaden och helgen efter tum-incidenten är det dags. Men när Maja kommer dit är mamman inte där, hon är borta. Men Maja ringer inte hem till sin pappa, hon stannar och hoppas på att mamman ska dyka upp. Av en slump lär hon känna killen i grannhuset, Justin och blir lite kär. Hon haltar dit för att få tag i en pincett och plåster när hon fått tre elaka flisor i sin fot. Men istället hamnar hon mitt i en fest och möter alltså Justin.
Mamman dyker inte upp på hela helgen och Maja tar bussen hem igen, berättar inte för sin pappa utan bestämmer sig för att ta reda på var hon är. Hon vet i alla fall att mamman lever för hon hittade ett mail i hennes dator där det står att Maja inte skulle komma till henne i helgen. Hon var tvungen att göra något annat. Maja blir skitsur och tycker att en helg i månaden ska man väll ändå få med sin mor, eller?
Ja, detta är en fantastiskt bra bok, lite av en road movie. Majas avsågade tumme är starten för en resa både känslomässigt och kroppsligt. Skulle du vilja ge bort en riktigt bra bok i julklapp, här är den!

Inga kommentarer: