torsdag 8 januari 2015

Ljus Ljus Ljus

Riktigt bra böcker om kärlek är inte alltid så lätta att hitta men här är i alla fall en! Ljus Ljus Ljus av Vilja Tuulia Huotarinen (stor och känd i Finland) handlar om den första, riktigt stora, förälskelsen där allt annat bleknar bort och det viktiga är den där personen som får dig att känna mer än du någonsin gjort förr.

Dessutom gillar jag språket och tilltalet i boken, då och då vänder sig författaren direkt till dig som läser, ex. Bäste läsare! Medan vi trampar förbi rapsfälten kan ni studera mig i lugn och ro. Jag har inget emot att man ser på mig. Jag är fåfäng. Var och en som känner sina mörkaste sidor vet att den inre skönheten är den flyktiga. Därför är det bäst att vårda sitt utseende...
 
Det är en tjej som heter Mariia som berättar. Året är 1986 och Tjernobyl har precis exploderat och lämnat efter sig strålningsskador på människor och miljö. Mariia bor i Finland och denna sommar träffar hon Mimi och blir förälskad. Det räcker med en blick in i Mimis ögon och allt blir ljus ljus ljus för Mariia.
 
Både Mariia och Mimi blir tokkära, men Mimi bär på hemligheter och stor sorg. Mariias mamma och pappa är väldigt tydliga med att de inte vill att hon ska umgås med Mimi, därför slutar hon prata med dem. Deras redan tysta hus blir ännu tystare.
 
Mimi bor i ett hus som kallas oredan. Hon bor med två morbröder, en mormor och en arg faster. Mimi vill inte bo med sin pappa som verkar hänga med olika tjejer som Mimi inte orkar bo med. Hennes mamma tog sitt liv på husets vind och Mimi brukar vara där ibland för att prata med henne.
 
Fastän detta är en varm och vacker kärlekssaga, så är det mer en Romeo och Julia variant. Du förstår att något kommer att sluta illa redan efter några sidor. För mitt i det fina lurar mörkret hos Mimi och inte ens kärlek verkar hjälpa för att få bort det.
 
ISBN9789186634469
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer: