lördag 18 juni 2016

Var är Audrey?

Jag måste erkänna att jag började läsa den här boken med en viss skepsis. För det första lockade inte omslaget. Det såg lite intetsägande och barnsligt ut. För det andra har jag fått för mig att Sophie Kinsella skriver lättlästa feel-good romaner, och det brukar jag inte gilla att läsa. Men baksidestexten utlovade ändå en något annorlunda berättelse: en fjortonårig tjej som kämpar med social fobi. Det har jag inte läst om tidigare. Och nu i efterhand är jag jätteglad att jag har läst Var är Audrey?

Audrey är fjorton år och borde vara i skolan. Men hon har inte kunnat gå dit på flera månader. "Kulan" har blivit hennes trygghet - ett rum hemma med släckt belysning, neddragna persienner och endast tv:n som flimrande ledljus. Tv:n ska visa "Tv-shop" dagarna i ända; försäljarnas röster är positiva, de höjer inte rösten och bråkar inte. De ger helt enkelt Audrey lugn. Hennes mörka solglasögon sitter på dygnet runt och de enda Audrey pratar med är sina familjemedlemmar: två knäppa föräldrar och två knasiga brorsor. Terapeuten träffar hon också förstås. Motvilligt.

Det har hänt något innan bokens början, det förstår man redan på första sidan. Något allvarligt, långdraget, riktigt jobbigt och förnedrande. Man vet inte riktigt vad som har hänt, men man kan läsa det mellan raderna. Några tjejer i klassen bestämmer sig för att Audrey ska mobbas och förnedras, och det ordentligt. Till slut händer något som ställer allt på sin spets, något som gör att Audrey hamnar på sjukhus. Med depression, ångestattacker och social fobi. Men vad som har hänt är egentligen inte så viktigt. Fokus i den här berättelsen ligger på vägen tillbaka, vägen ut ur mörkret.

Det här låter ju som en deprimerande och jobbig berättelse, eller hur? Men det är faktiskt precis tvärtom! Audrey och hennes familj är fantastiskt galna och samtidigt helt normala. Alla familjer är väl galna på sitt sätt? Audrey har en underbar humor och en härlig familj och det är en njutning att läsa om henne och hennes funderingar.

Även om Audreys tillfrisknande hela tiden går framåt så går det mikroskopiskt sakta, tycker hon. Det som blir avgörande för tillfrisknandet är en ny bekantskap - storebrorsan Franks kompis Linus. Han pockar på Audreys uppmärksamhet, utmanar hennes rädslor och hans kärlek och stöd gör att Audrey en dag kan gå till Starbucks utan solglasögon och beställa en Caramel Frappuccino.


ISBN: 9789132166303


1 kommentar:

Sandra sa...

Håller helt och hållet med. Den var först och främst mycket rolig, många skratt. Sen var den fin och kärleksfull också. Jag får nog ta mig en vidare titt på böcker av Sophie Kinsella.