måndag 2 april 2012

Legend

Igår hade jag en kalassöndag i solen med en riktig kanonbok, Richard Matheson Legend. Boken är filmad tre gånger, senast 2006 med Will Smith i huvudrollen och den bara måste jag se.

Boken, som är en vampyrbok, är skriven lååångt före Twiligt, Vampire diaries och alla de andra som kommit i flodvågen av vampyrböcker. Jag upptäckte att den var utgiven för första gången 1954 först efter jag läst ut boken. Visserligen utspelar den sig 1976, men jag tänkte att det kanske författaren tyckte var kul eller något. Jag hade annat att tänka på för boken blir spännande på en gång, från första sidan.

Det börjar med att en man som heter Robert Neville går runt sitt hus och kontrollerar skadorna på det efter nattens attacker. Han gör det varje dag och lagar det som är trasigt, plus hänger upp ny vitlök vid fönstren. Under dagarna kan han vara ute utan fara, men inte på kvällarna och nätterna.

Robert Neville är den sista människan så vitt han själv vet, men han hoppas att det finns fler som han. Resten av människorna har förvandlats till vampyrer. Det började med ett slags virus som gjorde att stora delar av befolkningen insjuknade och började förvandlas. Även Nevilles fru och barn blev sjuka, tillsist var det bara han kvar. Nu spenderar han dagarna med att döda vampyrer och kvällarna med att barrikadera sig i sitt hus. Han vet inte hur länge han orkar ha det så.

Boken börjar januari 1976 och slutar januari 1979 och då är allt annorlunda. Jupp, 211 sidorns ren njutning och under hela natten, rädsla för mörker.


ISBN 9789173551533


    

Inga kommentarer: