torsdag 1 april 2021

Allt jag vet om kärlek

Jag tyckte om Katja Timgrens fina bok om Alex och Petter. Jag tyckte om att läsa sms:en som de skickar till varandra på natten. Jag tyckte om hur berättelsen börjar med slutet, och att läsa om varför det gick som det gick. Hur kunde Alex hamna ensam i en lägenhet i Göteborg? Vart tog Petter vägen? De var helt klart förälskade och helt betagna av varandra, vad gick fel?  

Alex tänker att det fanns en Alex innan han träffade Petter och sedan en helt ny Alex när Petters och hans ögon möttes i trappan utanför klassrummet. Den nya Alex tackar ja till fester han i vanliga fall inte skulle gått på. Han går på demonstrationer och det har aldrig hänt förr. Men han tackar ja till allt nytt för att Petter kommer vara där. Alex kan inte koncentrera sig i skolan och fattar inte vad det är med Petter som lockar honom så. Alex har aldrig varit kär i en kille förut så det tar ett tag innan han fattar att han är förälskad.  

Men de som känner Petter säger att han är komplicerad, att han inte alltid mår så bra och att det tydligen har hänt mörka grejer i Petters förslutna. Men Alex bryr sig inte, han vill lära känna Petter och komma så nära han kan.

Allt jag vet om kärlek är en kanonfin bok om kärlek, psykisk ohälsa och allt skrivet med värmande vackert språk. 

Inga kommentarer: