tisdag 23 september 2008

Ruggigt värre!


Lena Ollmark har skrivit en riktigt kuslig bok som heter "De skyldiga". En sån där berättelse som får mig att inte vilja gå ensam i skogen på väldigt lääänge. En sån där bok som får mig att tro att någon står och lurar i mörkret utanför mitt hus och bevakar mig. En sån där bok som jag bara inte kan släppa taget om förrän den är slut. Alltså en jättebra berättelse som var superspännande!


Sara har flyttat med sina föräldrar till en liten landsbygdshåla, de ska bara vara där i ett halvår, så Sara tror att hon ska stå ut. Inte för att hon inte gillar stället de kommit till, det gör hon. Men hon har inga vänner och innegänget som bestämmer på skolan vill inte ha henne med. Sara är van vid att flytta, hon och hennes familj har bott i olika länder och på olika platser. Men helt plötsligt ändrar sig allt, Saras föräldrar berättar att de ska stanna i minst två år! Hon blir skitsur och ledsen, men samtidigt börjar det hända skumma saker. Sara känner sig övervakad och är säker på att någon iaktar henne, dessutom hör hon oförklarliga ljud och börjar ha våldsamma drömmar. I samhället händer det också skrämmande saker, en pyroman härjar och flera människor har blivit skadade. Sara inser snart att allt hänger ihop och att hon måste stoppa pyromanen.


Något från det förflutna har jagat ifatt Sara och kräver hennes uppmärksamhet. Hon är en av "de skyldiga" och det är dags för henne att betala tillbaka sin skuld. Brrr, så hemskt och spännande!

Inga kommentarer: