tisdag 4 augusti 2009

Vampyrer går också i High school



Det har kommit två nya vampyrserier lagom till hösten, House of Night och Vampire Academy. Båda handlar om vampyrtonåringar som går i plugget, shoppar, blir förälskade och allt som vanliga människor gör. Men de är vampyrer och det medför lite problem ibland.
Jag har inte hunnit läsa båda serierna än, men jag har läst första boken i House of Night, Vampyrens märke. Den var riktigt bra, men liknar mer Meg Cabot än Meyer.
Zoey är en vanlig tjej som går i en vanlig skola. Men en dag när hon kommer till sitt skåp i skolan står vampyrernas spårare där. Han sätter vampyrernas märke i hennes panna och berättar att hon måste bege sig till "nattens hus" där hon kommer att förvandlas till vampyr. Vampyrer går i en egen skola där de lär sig att vara vampyrer. Människor och vampyrer lever sida vid sida, men människorna är lite skeptiska av kända anledningar.
Zoey är lite annorlunda från de andra nybörjar vampyrerna, hon har redan ett blodbegär och andra krafter som de normalt inte får förrän de blir äldre (som vampyrer). Hon vet inte vad det betyder men hon får snabbt fiender på skolan som inte vill att hon ska komma och ta över.
Så klart träffar hon världens snyggaste vampyrkille, men hon har en gammal pojkvän som inte vill släppa henne fast hon är vampyr.
Som sagt en riktigt bra bok, liknar Cabots böcker om medlaren Suze. Jag har en känsla av att det kommer att bli mer vampyrinriktat längre fram i serien. Serien består nu av 6 delar, 2 har kommit ut på svenska.
Är du sugen på spänning, vampyrer och kärlek så finns det inget att tveka på!

ISBN 9789163864117

6 kommentarer:

Anonym sa...

jag älskar den boken:D jag fick låna den av min kompis och jag fastnade direkt! men så är jag ju vampyr beroende också.. men den är extremt bra!

Anonym sa...

Japp, det är bara att gratulera alla som gillar vampyrer (och meg Cabot också kanske)

Anonym sa...

det är vell klart!;)

Fanny:D:D:D sa...

Boken ägde sönder!! Jag köpte den på akademibokhandeln (för 160 kr, lite väl dyrt för en pocket:o) och dom första fem timmarna från att jag kom hem läste jag 300 sidor, kunde inte sluta.
Tror inte jag orkar vänta på att alla delar ska översättas, undra om man ska beställa dom på engelska...?

Jennie Elmén sa...

Japp, böckerna går att beställa via adlibris på engelska. Stor varning för att läsa på baksidan om vad som kommer att hända!

Anonym sa...

boken är bara så freaking bra, jag längtar skit mycke tills nästa bok kommer ut, jag läste ut den här boken på endag jag va typ skit beroende! xD