måndag 7 november 2011

Flyga högt


Nu är det ett tag sedan jag läste en bok av Katarina von Bredow, drottningen av romantik för unga. Det beror inte på att jag inte gillar henne, för DET gör jag, mycket. Jag överdoserade helt enkelt. Jag läste Bredow, Cabot och Cann tills mina ögon var hjärtformade och min värld ljusrosa. Skönt ett tag, visst, men i längden blir det långtråkigt och tillsist liknar alla kärlekshistorier varandra.

Men igår var jag redo igen efter thrillers, zombisar och deckare och det var å såå trevligt. Katarina von Bredows nya bok Flyga högt var en höjdare som innehöll mycket.
Vendela, 15 år, är huvudpersonen och hon har just börjat i 9:an. Hierarkin i klassen ligger fast, Vendela och hennes kompis Tove är någonstans i mitten. De är på gång att bli ihop med Nils och Loke, i alla fall så är Loke och Tova nästan ihop. Vendela är jättekär i Nils men han är superblyg.
Men så Pang, Krash börjar en ny tjej i klassen. Hon följer inte spelets regler, hon sätter sig på vilken plats i klassrummet hon vill, hon pratar med vem hon vill och hon är en riktig stormvind som sätter händelser i rörelse i klassen. De gamla rollerna är inte givna längre och Silja, som den nya tjejen heter är inte rädd för att utmana.
Vendela och Silja blir kompisar trots att Tove inte gillar Silja.
Hon tycker inte att Vendela ska vara med henne eftersom de coola tjejerna inte gillar Silja. Hon är för tuff, snygg och kaxig. Tove är rädd för att Vendela också ska hamna utanför om hon hänger med henne. Men inget blir som man tror.
Dessutom handlar boken om sorg, om en lillebror som aldrig blev mer är 3 år i verkligheten, men som i Vendelas hjärta växer och blir större precis som hon. Den handlar om vänskap, svek, kärlek och om att våga dra gränser och se dem.

ISBN 9789129675627

Inga kommentarer: