tisdag 22 november 2011

Buffy the vampire slayer

Redan 1997 var jag väldigt inne på vampyrer och förutom Anne Rices Vampyrkrönika och diverse Dracula tolkningar, så var Buffy the vampire slayer min stora hjältinna.
För cirka ett år sedan bestämde jag mig för att se om serien igen. Jag var gruvligt nervös för att bli besviken eftersom jag verkligen var helt tagen av Buffy när serien sändes mellan 1997-2003. Men jag blev bara glad, den är verkligen superbra.
Det handlar alltså om Buffy Summers som flyttar till Sunnydale (AKA the Hellmouth). Hon börjar high school och lär känna Willow och Sander som blir hennes närmaste vänner och som hjälper henne i vampyrdräperiet. I skolans bibliotek arbetar Giles som är hennes väktare (alla tidigare slayers har haft sådana) och som hjälper henne när nya läskigheter dyker upp.
Sander blir så klart förälskad i Buffy, men Buffy blir förälskad i Angel. Han är en vampyr med en själ, de andra vampyrerna är bara galna blodsugare. Men Angel lider för allt ont han gjort och har nu börjat bekämpa ondskan som ett slags bot. Både Buffy och Angel förstår att deras kärlek är dömd att misslyckas, men så klart kan de inte motstå varandra, något som får minst sagt oväntade och ödesdigna följder.
Se den och njut, hela 144 avsnitt och sju säsonger!

Inga kommentarer: