måndag 6 april 2009

Kärlek och vampyrer!

Första frågan, var är fortsättningen? För jag vill verkligen läsa mer om Arri, Oskar och hela hopen med vampyrer. Boken Skuggorna i spegeln var riktigt speciell och riktigt bra och slutar på ett ganska oväntat sätt. Edelfeldt borde verkligen fortsätta berättelsen, om vad som hände sen mellan Arri och vampyren Leonidas.


Arri är 17 år och tvivlar på att hon vill fortsätta detta livet. Hennes mamma och pappa lever ett liv som hon inte vill leva, kärlekslöst. Hennes bästa kompis och Arri är ovänner, hennes syster "såpa-klonen" har en ny kille och Arri känner sig helt ensam och oförstådd.

När skolan börjar efter sommaren är hon nedstämd och deppig, men då träffar hon Oskar och blir blixtkär. Han verkar först inte bry sig men efter ett tag så blir de ihop.
Arri är övertygad om att hon älskar honom mest, men Oskar säger -om du skulle veta allt om mig skulle du inte älska mig alls. Dessutom öppnar sig en ny värld för Arri. Det hela börjar en natt med skuggor i speglen och plötsligt står en man i Arris rum. Han heter Leonidas och tar med henne till en annan värld som befolkas av vampyrer. Hon känner sig dragen till honom och en del av henne vill stanna i hans värld, vara med honom och bli som han. Men då måste hon dö i den "verkliga" världen och hon älskar ändå sin familj och Oskar.
Jag tycker att detta är en kanonbok, som fick mig att sitta lungt och stilla i solskenet hela söndagen och bara läsa. En skön balans mellan vardagsliv (bråk mellan Arri och Såpa-klonen) och fantasy/skräck (monsterjakt i vampyrvärlden).

ISBN 9789150102949

Inga kommentarer: