tisdag 7 april 2009

Så himla sjukt snyggt bra!

Jag läste första delen av Westerfelds serie (Ful) för snart ett år sedan. Sedan dess har jag längtat efter fortsättningen och nu äntligen har jag läst den. Ful eller snygg heter den och oj, den var verkligen vad jag hoppades på och lite till. Men nu längtar jag såklart efter nästa del och vill ha den i min hand i denna stund. Å, vad livet kan vara svårt, jag måste vänta ända tills oktober. Då kommer sista delen i triologin De rätta.
I Ful eller snygg har Tally återvänt till Snyggingstan för att bli just snygg. Men det är inte bara snygg som hon blir, i operationen förändras nämligen hjärnan också. Det är en operation som görs på alla som fyller 16 år. I första boken så rymde Tally från sin operation och anslöt sig till "Smoke". En grupp människor som förblir "fula" och lever gömda i vildmarken. De upptäckte dessutom hjärnförändringen och har hittat ett botemedel. Men för att testa medlet behövde de någon att prova det på. Därför begav sig Tally tillbaka och blev en snygging. Hon lämnar tryggheten i smoke och David som hon älskar.
Tally minns inte allt från tiden innan hon blev snygg och när hon blir kontaktad av smoke-människorna blir hon förvirrad. Hon vet inte om hon vill få kontakt med dem igen. Men genom Zane, en kille som är väldigt intresserad av Tallys förflutna blir hon nyfiken och hjärnan börjar vakna.
Smoke-människorna har lämnat ledtrådar som leder henne till botemedlet. Hon och Zane letar upp dem och tar var sitt piller. På Tally verkar det funka, men Zane blir sjuk. De måste ta sig från snyggingstan fort och hitta Smoke där de kan få hjälp. Tally har dessutom inlett ett förhållande med Zane men då börjar tankarna på David vakna igen.



AAAAAAH, så spännande, jag vill ha mer nu, idag!


I väntan på De rätta



ISBN 9789163859205

Inga kommentarer: