tisdag 13 juli 2010

Sorgligt men Å så bra!


Du vet var jag finns av Rachel Cohn valde jag att läsa av två anledningar, den första (och superytliga) var att boken är sjuktsnygg. Jag är väldigt svag för böcker som är vackra. Den andra anledningen var att jag verkligen gillade Cohns bok om Nick & Norah som hon skrev tillsammans med David Levithan. Du vet var jag finns är dock en helt annan historia med ett större alvar och djup.
Boken handlar om Miles eller 8 Miles som hon kallas. Hon har växt upp tillsammans med sin kusin Laura och de är mer som systrar än kusiner. Under sin uppväxt leker de ofta i sin trädkoja, gärna olika prinsesslekar. Men en dag när de snart är 18 år bestämmer sig Laura för att förverkliga sin Törnrosadröm, men hon tänker aldrig vakna och gör det inte heller. Detta tar hårt på Miles som redan har problem, i skolan, hemma, med droger och med mat. Hon är en missbrukare och hon vet inte om hon vill leva. Speciellt inte när Jamal som är hennes bästa vän (som hon verkligen älskar som mer än en vän) skaffar en ny tjej och ska flytta. Detta är en bok som handlar om Miles överlevnad, hur ska hon göra, vad vill hon egentligen?
Cohn skriver en mörk historia, men med värme och humor som gör att jag då och då skrattar mitt i Miles elände. För Miles är en tjej med humor om än med en ton av undergång.
Jag är verkligen glad att det snart kommer en ny bok av Cohn och Levithan, Naomi & Elys kyssförbudslista. Det kommer att bli kanon!

Inga kommentarer: