onsdag 8 augusti 2012

Juni

Juni (häftad)Å, jag gillar bra serier och här har vi en! Juni av Julia Thorell är en höjdare, rolig och sarkastisk. Dessutom är hennes bilder helt fantastiska tycker jag. Svarta och vita och alldeles alldeles underbart klockrena.

Det är Junis liv som berättas i boken, från liten tjej till stor. Juni växer upp i ett hippikollektiv på 90-talet. Friuppfostran, inga gränser och med Roger Pontare som dansar schamandans vid festliga tillfällen. Hon är inte helt nöjd med sin uppväxt och hennes pappa får skyllen för mycket. Stor-Juni undrar: -Pappa, varför fick jag läsa vuxenserier som barn? Pappan svarar att han inte gillar moraliserande, gränser och bla, bla.

När Juni är större försöker hon överleva sin designutbildning på konstfack där alla är svarta, organiserade och snygga. Juni är som hon är, färgstark, oorganiserad och snygg på ett annat sätt. Hon känner sig märklig och fel.

Hon dejtar olika lite speciella killar och hamnar i konstiga situationer. Hon bråkar och surar på sin pappa och långsamt börjar hon hitta sin egen väg till vem hon vill vara.

Jag vet inte riktigt vem jag ska likna Thorell och Juni med, om man nu ska göra det. Jag tänker lite på Neidestam (Zelda) och lite på Myhre (Nemi) fast ändå inte. Jag gillar alla, Juni, Zelda och Nemi. Men de är olika slags tjejer. Det gemensamma är att de är kul och jag skulle gärna vara kompis med dem!

Julia Thorell  Från liten Juni till stor...









ISBN 9789186003944


Inga kommentarer: