tisdag 18 december 2012

The Perks of being a wallflower

Jag såg faktiskt först trailern till filmen The perks of being a wallflower och blev väldigt sugen på att läsa boken med samma namn av Stephen Chbosky. Boken var så jättefin och bra, jag är lite kär i Charlie, huvudpersonen, som också var jättefin. Nu längtar jag efter att få se filmen, den kan bara inte vara dålig.

Dessutom kommer förlaget Gilla böcker (som jag hittills inte gett ut en enda dålig bok och jag har nästan läst alla) att ge ut boken i februari, då heter den bara Wallflower (den finns redan med titeln Wallflower: konsten att titta på).  

Charlie är 15 år och har just börjat på high school. Han har inte haft en endaste vän sedan hans kompis Michael tog sitt liv och han är ganska van vid det. Men nu när han börjar skolan igen vill han börja om, han vill vara med och inte bara se på när andra lever sitt liv. Men det är svårt för honom, han är liksom inte riktigt med i det sociala spelet. 

Så han börjar göra saker som andra gör, som att gå på fotboll och prata med folk. Av en slump börjar han prata med Patrick och Sam och det är början på något stort. I alla fall för Charlie, de blir hans första riktiga vänner som verkligen bryr sig, tar med honom på fester och gör honom till en del av deras kompisgäng.

Charlie blir ganska med en gång kär i Sam som förklarar att det inte är någon idé. Men vad spelar det för roll för även om Charlie verkligen försöker att inte vara kär så är det det han är.

Charlie berättar sin historia i brev till någon, varje kapitel börjar med Dear friend och sedan berättar Charlie vad som händer i hans liv, om vänner, kärlek, böcker och vad han tänker på. Gud vad jag skulle vilja vara den vännen. För Charlie är smart, intressant, egen, rolig och behöver verkligen någon som lyssnar på honom.   

Wallflower jämförs med klassikern Räddaren i nöden och jag måste hålla med, likheter finns, och Wallflower är minst lika bra (om inte bättre). Det finns alla möjligheter att boken kan bli en ny klassiker. 

Så om önskelistan till tomten inte är klar, lägg till Wallflower nu!


GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!  


P.S. Filmtrailern ger en BRA bild av boken!

  
ISBN 9781847394071


Inga kommentarer: