onsdag 28 oktober 2015

Jag är Solace

Författaren Siobhan Dowd gick bort 2007 när hon bara var 47 år gammal. Men innan dess hann hon skriva böcker och få priser för dem. Jag har läst två av hennes böcker Sju minuter över midnatt och Jag är Solace. Båda böckerna är riktigt, riktigt bra och jag hoppas att de får många läsare.

Jag är Solace är en slags road trip-bok mot sanningen. Från London till Irland. Huvudperson är 14-åriga Holly som mer eller mindre vuxit upp i olika fosterhem eller på ett boende för ungdomar. När boken börjar ska hennes boendestödjare, Miko, på ungdomshemmet sluta och hon ska flytta till en ny fosterfamilj. Holly vill verkligen inte, hennes förra fosterfamilj var hemsk och hon trivs bra där hon är nu. Men när hon får veta att Miko ska sluta tänker hon, Ungdomsboendet utan Miko? Jag skulle tusen gånger hellre åkt med Titanic.

Så Holly flyttar till den nya familjen som verkligen är trevliga men de är inte hennes riktiga familj. Hennes mamma finns någonstans på Irland och Holly vet att hon längtar efter henne och att hon vill att Holly ska vara med henne. Det är myndigheternas fel att de inte kan vara tillsammans.

En dag hittar Holly en lång blond peruk hemma hos forterföräldrarna. Hon provar den och plötsligt är hon inte längre 14-åriga Holly, hon är 17-åriga Solace som vågar allt. När hon är Solace känns inget omöjligt och helt plötsligt kan hon rymma för att försöka komma till sin mamma som väntar på henne. Solace träffar människor på väg mot Irland och för alla berättar hon olika historier om vem hon är. Det enda som hon håller fast vid är att hon ska till sin mamma på Irland, resten är lögn.

Men ju närmare Irland Solace/Holly kommer ju mer får vi veta om mamman, eftersom Holly/Solace minns mer och mer. Kanske är hennes rymning det som kan rädda henne på alla sätt.


ISBN 9789186095475

Inga kommentarer: