torsdag 19 maj 2016

Kungadottern

Jag har haft boken Kungadottern - Sagan om Turid av Elisabeth Östnäs på mitt skrivbord läänge. Flera bokvänner har berättat hur bra de tyckte den var, men jag har inte varit så sugen på att läsa om vikingar liksom. Men hur fel kan man ha? Svar: JÄTTEFEL. Jag blev fast från först sidan och har redan lånat hem del två, Krigstid.   

Det var ett tag sedan jag läste en historisk roman och därför har jag nog glömt att jag gillar det riktigt mycket. När någon berättar en historia om något som hände för länge sedan blir det på något vis som något som kan ha hänt på riktigt. Berättelsen om Turid är verkligen en sådan berättelse, det känns som en tidsresa till vikingatiden.

Turid ska fylla 15 år och det är dags för henne att gifta sig för att trygga byns framtid. Hennes far är kung över byn, men han börjar bli gammal och svag. Nu är det dags för Turid att gifta sig med en ny kung som kan skydda byn. Hon har varit trolovad med en kille sedan hon var tre, de har aldrig träffats. Han kommer från en mäktig släkt och kan skydda bygden. Just nu är det risigt i byn, de är fattiga och lever av det som jorden och havet ger, vilket inte är mycket. Det var länge sedan de var på handels/plundringsresor och byns storhetstid är för länge sedan glömd.

Turids fostermor är en völva (typ trollkvinna) och vill att Turid också ska bli det. Turid märker att hon kan bli det och kanske kan hon bli ännu mäktigare än fostermamman och det är också bra för folket i byn. Men Turid vill ibland bara rymma. Hon vill inte gifta sig, bli en völva och göra allt som förväntas av henne. Hon vill vara fri, lära sig läsa och skriva och resa långt, långt bort och se andra länder.

Hennes bästa vän, Sten, vill nog inte heller att hon gifter sig, om det inte blir med honom. Men det kommer inte hända, hon är kungadotter och han son till en smed. Dessutom måste han lämna byn för att försörja sin familj genom att handla med andra byar. Dessutom har Turid förklarat att hon aldrig kan bli hans.   

Men vikingatiden är en grym tid och boken slutade INTE som jag trodde. Nu måste jag börja läsa del två för bok ett slutar tokspännande.

ISBN 9789150221916

Inga kommentarer: