onsdag 6 maj 2009

HURRA!!





Hipp hurra vad glad jag är, nu kommer äntligen The Host
av Stephanie Meyer på svenska. Den svenska titlen är Genom dina ögon och den är såååå bra!

Så här skrev jag när jag precis läst The Host;


Idag är jag trött, så trött. Jag började läsa Stephanie Meyers science fiction historia "The Host" i går kväll. Jag kunde inte sluta läsa. Jag tänkte hela tiden, bara ett kapitel till. Klockan blev massor innan jag tvingade mig själv att stänga boken och försöka sova. Jag har aldrig gillat science fiction särskilt mycket (med vissa undantag som Olivecronas Vren-serie) och väntade mig därför inte denna upplevelse. Jag hoppas verkligen att den kommer att översättas till svenska så att alla kan få läsa denna supersmarta berättelse.


Boken utspelar sig här på jorden som har blivit invarderad av själar (souls). De tar över människornas kroppar och lever våra liv. Men det finns några människor som fortfarande är mänskliga som lever gömda. Melanie är en av dessa, men hon blir tillfångatagen och en själ blir placerad i hennes kropp. Själen heter Wanderer och hon försöker ta över Melanies kropp och sinne. Men det går inte, Melanie vägrar att ge sig av. Istället fyller hon Wanderer med bilder och minnen på mannen hon älskar. Detta gör att även Wanderer blir förälskad i en man hon aldrig träffat och hon slits mellan en önskan att tysta Melanie för alltid och att låta henne leda henne till Mannen.


Jag skulle kunna snöa in på denna bok hur länge som helst om hur själarna fungerar, varför de är här, att de verkligen blir mänskliga (fast den gamla personen dör) och får våra känslor och så vidare. Boken låter kanske helt galen men det är toppen och tokspännande.
Nu längtar jag tills det blir kväll så jag kan få veta hur det ska gå för Wanderer och Melanie. Troligtvis är jag ännu tröttare imorgon!

Boken kommer alltså på svenska i augusti och jag tänker läsa den igen!!

Inga kommentarer: