onsdag 3 mars 2010

Dead until dark


Jag har så smått förälskat mig i Tv-serien True blood och kl. 22-23 på onsdagkvällar är jag icke kontaktbar OCH IKVÄLL STARTAR SÄSONG TVÅ, HURRA!
Men jag vet så klart att serien baseras på en bokserie av Charlaine Harris som heter Sookie Stackhouse novels. Den består av tio böcker och Dead until dark är den första berättelsen om Sookie(och är lika med första säsongen av true blood). Ååå, vilken tur att jag tog mig i kragen och började läsa. Jag har faktiskt inte slutat, eller jo första boken är klar och andra påbörjad. Hade jag varit en katt så hade jag spunnit, för jag är så nöjd!
Sookie Stackhouse är en servitris med telepatiskaförmågor, hon kan alltså höra andra människors tankar, och hon är såå trött på det. Hon vill inte höra vad folk tänker och en stor del av hennes energi går åt till att inte höra. I hennes värld har vampyrerna blivit en del av samhället, mycket på grund av att de inte behöver dricka blod längre. Forskare har upptäckt syntetiskt blod som tillfredsställer vampyrernas näringsbehov (dock inte deras blodtörst). När en vampyr kommer in på Sookies jobb märker hon att hon inte kan höra hans tankar. Hon tycker det är helt underbart. Samma kväll som de träffas räddar Sookie Bills liv. Det finns nämligen människor som missbrukar vampyrblod och folk kan tjäna mycket pengar genom att ta vampyrernas blod och sälja det. Genom att rädda Bill får Sookie och hans snabbt en annan relation, hon blir förälskad i honom och han i henne.
Men samtidigt som Bill flyttar till stan blir två kvinnor mördade, båda har märken efter vampyrbett. Men Sookie tror att Bill är oskyldig, det verkar som om mördaren inriktar sig på kvinnor som umgås med vampyrer. Det betyder att Sookie inte är särskilt trygg, fast å andra sidan dejtar hon en vampyr.
Så lägg till Dead until dark i att-läsa-högen, satisfaction guaranteed!
 
ISBN 9780441008537

Inga kommentarer: