onsdag 17 mars 2010

YES!



Det var ett tag sedan jag satt och fånlog till en bok, men nu äntligen! Ja, egentligen är det två böcker i en serie, de heter vad mina vänner inte vet och vad min flickvän inte vet (serien heter vad mina vänner inte vet). Å, de är små pärlor i kärleksbokdjungeln.

Den första boken vad mina vänner inte vet handlar om Sophie som är populär, söt och tillsammans med en av skolans snyggingar. Hon har två bästa kompisar som hon jämt hänger med och livet leker. Men hon inser att hon inte är kär i snyggingen längre och gör slut. Dels beror det på att hon träffat en kille på nätet och att hon dansat med en mystisk främling på skolans maskerad. Sen händer allt fort, hennes kompisar reser bort över jullovet och bara hon är kvar i staden. Då springer hon på Murphey, skolans outsider. Att "göra en Murphy" är synonymt med att göra bort sig på hennes skolan. Men hon och han har jättekul ihop och han är faktiskt ganska söt. Men aldrig i livet att hon kan bli kär i honom, vad skulle hennes kompisar säga?

Andra boken är berättad ur Murpheys perspektiv, fast det är fortsättningen på berättelsen om Sophie och han själv. För Murphey vet vem han är och förstår att det inte kan bli han och Sophie, eller?
OJ, riktigt bra tycker jag. Dessutom är det inte en roman i traditionell mening, den har mer formen av prosalyrik. Korta meningar och stycken som tillsammans skapar en riktigt bra kärlekshistoria.


1 kommentar:

Lillemor Åkerman sa...

Hej!

Jag gillade också böckerna! I synnerhet del 1, tvåan blev lite tjatig... Gissa om jag blev förvånad när jag råkade ställa upp böckerna bredvid boken Crazy love
http://www.amazon.co.uk/Crazy-Love-Eric-Brown/dp/1842993674!!!