tisdag 30 december 2008

Inled det nya året med klass!

Jag tycker att det finns en anledning till att klassiker är klassiker. De flesta är hejdundrande bra och har en förmåga att förmedla en bra berättelse trots att den kanske utspelade sig för 100 år sedan. Det finns mängder av böcker som räknas som klassiker, några känns igen för att det då och då talas om dem i andra böcker. En sådan bok är Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg.

Det är en bok som stått lääänge i min bokhylla, mycket på grund av att boken är helt grå och köpt på antikvariat för 10 kronor. Jag har tagit fram den ibland och tänkt -nu. Men så kommer något nytt spännande med glansiga fina pärmar och en vacker omslagsbild. Jag om någon borde veta bättre och inte dömma boken efter dess pärmar. Jag tjatar jämt på mina elever på skolbiblioteket att inte låta sig luras av omslaget. Men i alla fall, nu har jag läst en kanonbra berättelse om kärlek.


Lydia Stille och Arvid Sjärnblom träffas på sommaren i stockholms skärgård. De träffas genom vänner till pappan, som är konstnär, och blir förälskade. Men Arvid känner att han inte kan erbjuda Lydia något, trots att hon säger att hon kan vänta på honom. Arvid vill inte känna förväntningar och krav på sig. Efter sommaren bestämmmer de ingenting inför framtiden.

Lydia är 18 år och Arvid i 20-årsåldern, han är student och ska studera i Stockholm till hösten. Lydia bor där och Arvid hoppas på att få träffa henne igen, trots allt. De träffas igen när Lydias pappa dör. Hon kommer för att sätta in en annons i tidningen som han arbetar på. Båda inser att känslorna är oförändrade, men Arvid vill ändå inte binda sig. Så ett par månader senare får han höra att Lydia förlovat sig med en annan man, gissa om han ångrar sig.

Tiden går och de träffas igen när de är i 30-års åldern, känslorna är oförändrade. Men vad gör de nu båda är gifta och älskar ändå, på sätt och vis, sin partner? Fast de älskar varandra ännu mer.

Jättebra, jättebra, en riktig klassiker (som det heter).






Av en slump upptäckte jag att Den allvarsamma leken spelas på Stockholms stadsteater i vår, kolla in http://www.stadsteatern.stockholm.se/index.asp?pjaser/allvarsamma.asp&main





Inga kommentarer: