torsdag 24 juni 2010

The Vampire Diaries


Del femtifyra i serien Vampyrböcker. Nej, kanske inte femtifyra, men är det inte lite väl många böcker om vampyrer just nu? Jag menar, jag gillar verkligen vampyrböcker och så, men nu får jag ta en paus (fast när Spirit bound och Last Sacrifice kommer så måste jag läsa dem).
Efter enträget tjatande elever, som påstod att Vampire Diaries-serien på TV var superbra, så satte jag mig och började kolla på den. Jag får ge dem rätt, spännande, spännande och jag är fast nu. Men TV-serien har såklart en föregångare i bokform. Författaren heter L.J. Smith och de båda första böckerna heter The awakening och The Struggle. Böckerna kommer dessutom ut på svenska i augusti. Böckerna kom ut för första gången 2001, alltså före Twiligth och jag tror Meyer har sneglat lite på Smith (och gjort vampyrkärlekssagan ännu bättre).
Ja, böckerna handlar om Elena, den populäraste och snyggaste tjejen på skolan. Hon får syn på den nye killen Stefan och bestämmer sig för att, honom ska jag ha. Till att börja med vill hon ha honom för att han inte kollade in henne som alla andra killar och för att han är toksnygg, men sen djupnar det hela så klart. Stefan är den snälla vampyren, för det finns en elak också, hans bror Damon. Damon dricker människoblod och är därför starkare och mäktigare än Stefan som lever på djur. Damon och Stefan hatar varandra och har inte setts på flera hundra år, men nu är han tillbaka och de vill ha samma sak, Elena. Stefan vill först inte bli förälskad i Elena på grund av det han är, men han kan inte motstå henne. Dessutom måste han försöka skydda henne från sig själv och Damon.
Jag var först ganska skeptisk till boken men den växte och blev riktigt bra. På min vampyrbokslista kommer den 5:a.
1. Twilight
2. Vampire Academy
3. House of night
4. True Blood/The Sookie Stackhouse novels
5. Vampire Diaries
6. Vampire kisses
7. Släktet
8. Ann Rice´s böcker om Lestat och Co.
9. Frost (fast varulvar, ja jag vet)
10. Vampire kisses, manga version.
Japp, det finns många att välja bland. Alla ovan tycker jag är riktigt bra så det är bara att hugga tag i någon av dem och börja läsa. Men OBS när det gäller Vampire Diaries så är böckerna och TV-serien inte direkt lika. Grunden är det samma, men väldigt mycket stämmer inte överens, fast båda är bra.

ISBN 9789186369712


Inga kommentarer: