tisdag 23 november 2010

I nattens djungler

Ha, jag som trodde jag hade läst alla vampyrböcker som var värda att läsas, tänk så fel man kan ha. I nattens djungler av Atwater-Rhodes stötte jag på av en slump och jag blev nyfiken och fast. När jag kollade lite vem författarinnan var blev jag imponerad, när boken gavs ut 2001 var hon 14-år gammal!


Risika är en 300 år gammal vampyr som har lärt sig att leva som en ensam jägare. Hon vet att hon inte kan knyta band till någon eftersom det gör henne svag. Men hon har ända skaffa sig ett nära band till Tigern Tora som finns på New York Zoo. Hon har undvikit sitt förflutna fram till nu, av en slump hamnar hon på en gammal fiendes revir. Aubrey heter han, de har samma skapare och Risika har svurit på att ta hämd på honom för sin broders död samma natt som hon blev vampyr.


Detta gör att Risika börjar minnas när hon fortfarande var en 16-årig människa som hette Rachel och en ung man som hette Aubrey kom för att uppvakta henne. Hon mindes hur han gav henne en svart ros och hur hon stack sig på taggarna. Det avgjorde hennes och hennes familjs öde. Som läsare får man sedan följa Risikas liv (ja, eller?) fram tills nu när hon äntligen ska konfrontera Aubrey. Hon både vill och inte vill möta honom, eftersom hon vet att han är starkare och äldre än henne. Men hon inser att allt som plågat henne i 300 års tid är hans fel.
Det finns även en fortsättning som heter Skuggornas demon som verkar handla om Aubrey, spännande!
ISBN 9788762301290


1 kommentar:

Sandra sa...

Grattis! Jag har precis nominerat dig till Cherry on Top Award!