tisdag 8 februari 2011

Älskar, älskar inte

Det jag gillar med noveller är att man snabbt får en känsla och ett samanhang. Författaren leder mig fort in i händelsernas centrum och det krävs ingen lång transportsträcka med text för att berättelsen verkligen ska starta, den börjar med en gång.
I novellsamlingen Älskar, älskar inte så har 18 ungdomsförfattare från nordens alla hörn varit med och bidragit till boken. Här finns författare från Island, Grönland, Danmark, Sverige, Färöarna m.m. Resultatet är riktigt, riktigt bra.

En av novellerna som jag gillar bäst börjar som en kärlekshistoria. En kille berättar om sin flickvän som han har varit tillsammans med i ett år. Men det skumma är att hon inte vill att andra ska veta om det. Dessutom verkar han lite väl svartsjuk och kontrollerande.
Men så berättar tjejen sin sida av historien, hon kallar killen för skuggan. De strulade lite på en fest för ett år sedan och sen dess har han följt efter henne. De är inte ihop, bara i hans huvud. Hon har bytt mobilnummer minst tre gånger det senaste året. Hennes familj har skaffat ett hemligt nummer hem och hon börjar att bli rädd för honom. Hennes kompisar tar henne inte på allvar, de tycker till och med Skuggan är lite gullig, som en hundvalp som följer henne överallt. Men tjejen har en känsla av att det är något verkligt sjukt hos killen.
Noveller är bra på många sätt, man kan läsa en lite då och lite då. Fast Älskar, älskar inte är svår att lägga ifrån sig, det blir lätt minst fem berättelser åt gången. Vissa berättelser önskar man vore minst 300 sidor till, men samtidigt får man ju ett hopkok av det bästa!

2 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Läser ungdomar böcker med noveller?

Jennie Elmén sa...

Jag hoppas verkligen att de gör det, speciellt de som är lite läsovilliga eller otåliga. Noveller är ju ett toppensätt att få en berättelse kort och koncist. Jag ska i alla fall prata för boken och testa vad de gillar den. Men jag vet att noveller är inte det de väljer som nr. 1.