onsdag 28 september 2011

De vassa tändernas skog

I natt har jag inte sovit och det beror inte enbart på att jag inte kunde sluta läsa. Utan istället låg jag och tänkte på hur i hela fridens namn jag och min familj skulle överleva om det blir en zombie-epidemi. Vad gör vi när zombierna anfaller? Ska vi kanske börja bunkra mat och skaffa okrossbara fönsterrutor? Frågorna var många och svaren få. Dessutom tyckte jag mig hela tiden höra släpande steg och zombieljud.

Och nej, jag har inte blivit tokig bara läst en ruskigt spännande och läskig bok, De vassa tändernas skog av Carrie Ryan. I den så är människosläktet i spillror och det är bara en tidsfråga innan zombierna utplånar oss alla. I alla fall är det så Mary uppfattar världen. Hon bor i en by som omges av skog där de oheliga a.k.a zombisarna håller till. Byn skyddas av ett högt stängsel men Mary tror att det bara är en tidsfråga innan den är historia. Zombisarna försöker ta sig in mer eller mindre varje dag och ibland lyckas de få med sig någon bybo.
I början av boken blir Marys mamma biten och förvandlad till zombie, ungefär samtidigt som Harry, hennes barndomsvän berättar att han vill att de ska gifta sig. Det är bara det att Mary älskar hans bror Travis, men honom kommer hon aldrig att kunna få nu när Harry bett om hennes hand, sådan är lagen i byn.

Fast sen händer så sjukt många grejer som förändrar allt och Mary börjar hoppas på sin mammas berättelser om havet. Kanske finns det något bortom skogen, men hur i hela friden ska hon ta sig igenom de vassa tändernas skog som människa?

RUGGIGT BRA (och ruggigt bra bokvideo)!




ISBN 9789173551687

4 kommentarer:

Unknown sa...

Nice blog. Keep it up.

Anonym sa...

Du är en otroligt bra blogg! Love it<3

Anonym sa...

Haha, menar HAR en bra blogg, inte att du är en xD

Jennie Elmén sa...

TACK! Så glad jag blir att ni gillar den! Snart kommer lite nya inlägg bla. om böcker av Bowler och Bredow, riktigt bra böcker.