torsdag 1 december 2011

Affektion

Affektion är helt klart en av de bästa böckerna jag läst på länge. Martin Jern har tidigare givit ut en bok, Så värt, och den älskade jag. Det är en bok som jag brukar sätta i händerna på killar (framförallt) och tjejer som tycker det är lite tungt att läsa och de brukar gilla den. Den är skiven nästan som i dagboksform om en kille, si-så-där 16 år, som håller på att upptäcka vem han är och vem han vill vara. Med lika delar sex, kärlek, fester och kompisar
Men Affektion är en annan slags bok och jag tycker den kräver en hel del av sin läsare. Den är inte svårtläst, men innehållet kräver att den verkligen läses. För det är en svart och ganska sorglig historia som man får vara med om, men å så bra.
Kate är 16 år och har flyttat hem till sin storasyster Kelly i Malmö. Kate kunde inte vara kvar i sin gamla stad och skola eftersom någon hade lagt ut bilder på henne på facebook och även satt upp dem i skolan. Hon vet inte vad hon ska göra och hon är en minst sagt trasig tjej (fast hon skulle antagligen ge mig en fet smäll som tycker det).
Men en kväll när de är ute träffar hon DJ-Joel och bestämmer sig för att de ska bli ihop. Hon är inte speciellt kär, dessutom har Joel en tjej till i Göteborg. Men snart bor hon ihop med honom fast hon är ändå inte hans.
Boken utspelar sig även i det förflutna, kanske som en förklaring till varför Kate är som hon är. Det börjar när hon och hennes kompis går i 4:an och redan då har det på väg utför och in i något ganska farligt. Ali och hon är kompisar until the very end, fast när de var tolv år dog en tjej. Hon blev instängd i en frysbox och dog under en fest och då förändrades allt.
Starkt och svart (låter som mitt kaffe) och defenitivt världens bästa bok...idag.




ISBN 9789129679038

Inga kommentarer: