fredag 4 augusti 2017

En av oss ljuger

Alltså En av oss ljuger av karen M. Mcmanus är egentligen en ganska klyschig bok med huvudpersoner som finns med i alla ungdomsfilmer ex. den jättesnygga tjejen som inte är så smart, den snygga och farliga killen, den snygge sportkillen och till sist den jättesmarta och omedvetet snygga tjejen. Men jag gillade boken ändå jättemycket för jag tror att författaren har använt stereotypa huvudpersoner med mening och det händer verkligen grejer med dem som gör att de inte alls är de man tror. Det som fortfarande kan störa mig är att alla är så himla snygga.

I alla fall så är det en smart och spännande story. Fem elever får kvarsittning och alla säger att det blivit lurade. Någon har lagt mobiler i deras väskor som har ringt på lektioner där det är total-mobil-förbud. De hinner sitta av en timma av kvarsittningen när allt börjar. Två bilar krockar på gatan samtidigt som Simon säger att han är törstig. Han hittar inte sin vattenflaska utan tar en mugg. Strax därefter är han död och de andra blir alla misstänkta för mord. Bronwyn (pluggisen), Nate (värstingen), Cooper (sportaren) och Addy (Barbie) har alla hemligheter som Simon planerade att avslöja på sin skvallerblogg som hela skolan följer, alla hade motiv till att tysta honom. För deras hemligheter är stora och skulle kosta dem allt om de kom ut.

En av oss ljuger är en riktigt spännande bladvändare (på tal om klichéer) som jag inte kunde släppa förrän jag fått veta vem som var den skyldige och det mina vänner sker på typ näst sista sidan.

Boken får mig att minnas en av 80-talets stora filmer The Breakfast club (fast ingen dör). Undrar om inte Karen M. Mcmanus har tittat på den ganska många gånger.



ISBN 9789132179716 
                 




      

Inga kommentarer: