lördag 30 juni 2018

Saker ingen ser

Jag gillade verkligen Anna Ahlunds första bok Du, bara och hennes andra bok  Saker ingen ser gjorde mig inte besviken (fast jag gillar ändå Du-boken mer). Hennes böcker påminner om David Levithans. Båda författarna låter all kärlek vara likvärdig, ingen behöver "komma ut" eller bli ifrågasatt för sin kärlek. Det är den första ungdomsboken jag läser där en av huvudkaraktärerna har personliga pronomen hen och det bara är så. Jag tycker om att hon låter kärleken vara okomplicerad och önskar verkligen att det var så i verkliga världen.

Boken handlar om flera personer i ett kompisgäng: Fride som är jättekär i Miriam. Hen vill bara vara med henne och helst med ingen annan alls. Det är något som Miriam känner är lite jobbigt. Johannes som kämpar mot sorgen och mörkret som han bär på efter sin systers självmord. Aron som nyss gjort slut med sin pojkvän och känner sig lite vilsen. Vem är han när hans syster tar så stor plats och är så begåvad. Linn är Arons tvillingsyster och hon är en superbegåvad pianist som övar massor. Hennes bästis är Märta som är en gammal dam så hon är egentligen inte en i gänget. Yodit är ny i gängen och vill så gärna känna sig som en av dem. Sebastian avger på sidan 12 i boken ett nyårslöfte att kyssa en ny person varje månad. Det trasslar till det för honom och andra ordentligt.

Vi får följa gänget ett år och mycket händer från en nyårsafton till en annan för gänget på Sibylla allmänesteriska gymnasieskola.


 
 
ISBN 9789129703061

Inga kommentarer: