torsdag 7 januari 2010

Oerhört bra!



Måste erkännas att jag inte trodde särskilt mycket om denna lilla bok. Jag trodde inte berättelsen skulle vara särskilt spännande och inte engagera mig alls. Men jag borde någon gång lära mig att mina förutfattade meningar väldigt ofta är fel. Jag hade tokfel igen.

Hedvig Anderssons Bortom världen utanför är både spännande och engagerande. Dessutom tog den slut för fort och jag vill gärna läsa mer.


Sara är bara ett litet spädbarn när hon stängs in i en jordkällare. En kvinna kommer dit då och då och ger henne mat och tvättar henne. Män kommer också dit ibland och kontrollerar henne. Sara växer upp utan ord i en sekt där man hoppas att hon ska börja tala frälsarens språk, därför får ingen tala med henne. Men en dag kommer en pojke dit, han säger hennes namn och allt är förlorat för sektens medlemmar.


Sara släpps ut ur jordkällaren och får nu bo hos sin mamma och sin bror. De bor i en avlägsen by helt styrd av sekten. De har ingen kontakt med världen utanför. Sara är helt utstött av människorna i byn och hon vill bort, hon vill rymma. Men det är inte så lätt, hon vet inte ens var hon är. Värre blir det dessutom när hon blir kvinna och får sin mens. Då är hon skyldig att avla ett barn med någon av männen i församlingen. Hon får inte bestämma, utan hon ska välkomna alla som vill vara med henne.


Riktigt bra historia som är svår att släppa. Det är bara att förlora sig i berättelsen och i Saras öde.



1 kommentar:

Lillemor Åkerman sa...

Jag tyckte också väldigt mycket om boken Bortom världen utanför!