torsdag 28 januari 2010

Sista delen om snyggingarna och fulingarna!


Lite sorgligt tycker jag att det är när en bok som är riktigt bra tar slut. Det är väldigt kluvet det där, å ena sidan vill jag läsa så fort jag bara kan för att se hur det går, å andra sidan vill jag umgås med mina nya bokvänner så länge jag bara kan. Det är extra sorgligt att ta avsked av en serie, en hejdundrandes bra serie som Ful och co.
Den första boken i serien heter alltså Ful och den handlar om Tally Youngblood. Hon bor i en värld där alla är otroligt snygga och det som är vanligt är fult. Tally längtar efter sin 16-års dag för då ska hon också bli snygg. Alla opereras när de fyller 16 och då får man flytta till stadens centrum där alla är snygga och det enda man behöver göra är att partaja och ha kul. Tallys kille har redan blivit snygg och flyttat dit, så hon längtar extremt mycket.
Men Tally träffar Shay som inte vill göra operationen och de blir vänner. Shay har träffat människor från något som kallas för smoke. Där lever människorna som de är och opereras inte. Shay bestämmer sig för att rymma dit och det gör hon. Tally ska operera sig, men när hon kommer till operationen så blir det inget. De som bestämmer ger henne ett ultimatum, hitta Smoke och Shay då får du din operation.
Så Tally ger sig iväg för att hitta Smoke med de vaga beskrivningar som Shay gett henne och hon lyckas. Men väl där inser hon att de människorna lever ett verkligt liv och att hon kanske inte kan förråda Shay och hela Smoke. Dessutom blir hon förälskad.
Sen fortsätter serien i ett galet snabbt tempo och när man tror att man vet hur det ska gå så tar allt en ny vändning. Spännande, intensivt och riktigt, underbart bra! Läs Ful, Ful eller snygg och De rätta, otroligt bra (sa jag det).




Inga kommentarer: