måndag 14 maj 2012

Älskar - Hatar

Älskar - hatar (inbunden)Jenny Downham fick mig att gråta till hennes förra bok, Innan jag dör, som dessutom nominerades till massvis med glassiga priser. I Älskar - hatar lyckas hon beröra mig igen. Jag satt inte och grät denna gången, istället blev jag sur, förbannad och tillsist hoppfull.

Mikey är sisådär 19-20 år och bor i en lägenhet med mamma och sina småsystrar. Han har slutat skolan och jobbar på en restaurang eftersom han vill bli kock. Han har lätt att få tjejer, för lätt, därför har han aldrig varit riktigt kär. Men allt ställs på ända när hans ena lillasyster som är 15 år säger att hon blivit våldtagen.

Ellie är 16 år och bort i ett fint område, i ett fint hus med sin mamma, pappa och storebror. Hon är duktig i skolan och gör som mamma och pappa säger. Men så blir hennes storebror anklagad för våldtäkt och Ellie tappar greppet. Hon var hemma när det hände och vet sanningen. Men hon är osäker på vad hon såg och det är hennes storebror det handlar om. Han kan bara inte vara skyldig.

Mikey och Ellie träffas eftersom Mikey betämmer sig för att skydda och försvara sin syster. Han tänker använda Ellie (som inte vet vem han är) för att få information om hennes bror. Men när Mikey lär känna Ellie händer något som aldrig hänt honom förr, han blir förälskad.

Ett gott råd läs Älskar- hatar redan nu!

ISBN 9789173373289

Inga kommentarer: