tisdag 30 december 2014

Maresi - krönikor från röda klostret

Maresi : krönikor från röda klostret (inbunden)
Otroligt snygg bok! Jag måste erkänna att jag är rätt svag för böcker som är vackra. När det gäller Maresi - Krönikor från det röda klostret är jag glad för det.

Huvudperson är Maresi som är novis på det röda klostret som ligger på en avlägsen ö mitt i havet. Det är bara flickor och kvinnor som har tillåtelse att vara på ön, män som trotsar detta har alla mött ett grymt öde.

Allt är lugnt och tryggt på klostret, Maresi vill allra helst vara i klostrets skattkammare, det är vad hon kallar biblioteket. Men allt förändras när en ny novis kommer till ön. Hon heter Jai och är på flykt från sin pappa. Jai vet att han kommer att döda henne så fort han hittar henne och det är hon säker på att han kommer att göra.

Maresi och Jai blir vänner och Modern som styr klostret får Maresi att lova att beskydda Jai och de andra noviserna. Maresi förstår att riktigt dåliga tider är på ingång.

Den gud systrarna ber till är Urmodern med tre ansikten: Jungfrun, modern och Haggan. De flesta av systrarna tillhör någon av jungfrun eller modern. Haggan vill ingen bli kallad till. Hon står för död och mörker. Men gissa vem Maresi blir kallad av? Såklart att Haggan vill göra henne till sin novis, men det vill inte Maresi. Hon är rädd för Haggans röst och det mörker hon ser när hon känner Haggans närvaro.

Jag gillar Maria Turtschaninoff, har tidigare läst Arra och Underfors, båda är riktiga kanonböcker (speciellt Underfors, en favorit).  


ISBN9789150220797

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.