torsdag 8 januari 2015

Låt vargarna komma

Låt vargarna kommaTänk om jag redan har läst årets bästa bok, det kan faktiskt vara så. Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt var definitivt något utöver det vanliga och jag blev helt tagen av denna fina-fina bok som jag inte alls ville sluta läsa, någonsin. Nu känner jag mig nästan lite ledsen för att jag inte får vara med mer. Att June, Toby, Greta och alla de andra inte låter mig läsa mer om dem, snyft. Men, bara så ni vet, denna bok vill ni inte missa.

June är 13 år och hennes bästa vän är hennes morbror Finn. Hon har egentligen inga andra vänner. Året är 1987 och June har inte för så länge sedan fått veta att Finn är döende i AIDS. Det är en sjukdom som människor inte vet så mycket om och något de inte vill tala om. Finn, som är konstnär, har bestämt att han vill måla ett porträtt av June och hennes syster Greta innan han försvinner. Så varje söndag åker tjejerna och deras mamma till Finn, ända tills Finn inte orkar längre.

När Finn dör blir June förtvivlad och känner sig ensam. Hon saknar sin syster som hon varit väldigt nära vän med, men nu är Greta bara elak mot henne och hänger med de coola i skolan. Greta verkar nästan vara glad att Finn är död. Junes mamma och pappa säger att det är dags att gå vidare, glömma Finn och hitta på något med kompisarna. Men June kan inte. Då kontaktar en kille som heter Toby henne, han var Finns "specielle vän" (så säger mamman). Greta säger att han är en hemsk människa som suttit i fängelse och att det var han som smittade Finn och är orsak till att han dog.

Men Toby verkar inte vara sådan, June känner att här är en person som känner som hon, någon hon kan prata med. Men ingen annan i familjen vill ha med honom att göra, han fick inte ens komma på Finns begravning. Men June känner att hon måste, i alla fall måste hon träffa honom en gång. Dessutom är hon svartsjuk på Toby som fick vara med Finn, men det erkänner June aldrig!

Mmm, kan vara årets bästa. Sorglig och vacker och helt underbar!

 
 
ISBN9789185763511

Inga kommentarer: