måndag 18 november 2019

Daybreak



Jag trodde att jag hade läst det mesta inom zombie-apokalypse-dystopi-genren, men Daybreak av Brian Ralph är faktiskt något nytt. Det som jag gillar är att personerna i boken pratar med dig eller till någon som inte syns i bild och det är utifrån detta perspektiv berättelsen visas.

Det börjar med att någon stöter på en kille i ruinerna av en stad och han säger att det snart blir mörkt och då är det inte säkert längre. Någon får föja med honom hem och övernatta i hans "hål i marken" som han kallar det. Det är hela tiden killen som pratar, vi som läser fattar att någon svarar, men det får vi inte se.

Nästa dag är det dags att ge sig ut och skaffa mat och det dröjer inte länge förrän de odöda hittar dem och jagar dem så de inte hittar hem igen. Därefter är det inte mycket som går rätt. De få människor som de möter är mer eller mindre farliga och galna. Därför måste killen och någon hålla ihop, det är lättare att överleva i grupp.

Jag blir väldigt nyfiken på vem det är killen träffat. Är det en tjej eller kille? Hur gammal är personen och hur ser den ut? Jag tycker detta är ett svinsmart sätt att berätta på och det blir som om man är med i berättelsen, ett kliv närmare själva historien. Det skulle kunna vara jag som hängde med killen i zombievärlden och det gör det hela lite läskigare!

Inga kommentarer: