måndag 19 mars 2012

Silverkyssen -en kyss med bett!

Annette Curtis Klause lärde jag känna genom boken Blod och Choklad. Den tyckte jag verkligen om. Så när jag fick Silverkyssen i min hand var det bara att börja läsa. Boken gavs ut på svenska redan 1991 och jag hoppas verkligen att den kommer i en nyutgåva snart. För utsidan på den svenska versionen ser ut som hej-kom-och-hjälp- mig och innehållet är ju så bra.

Det är en vampyrbok, men inte en twilight. Zoe är 16 år och ensam. Hennes mamma är döende i cancer och hennes pappa avskärmar sig allt mer. Han är mycket hos mamman och orkar liksom inte prata med Zoe. Lorrain, Zoes bästa vän, ska flytta till en annan stad, långt bort. De vet att de inte kommer att kunna hälsa på varandra särskilt ofta och Zoe sörjer sina förluster.Hon har svårt för att sova och en sömnlös natt går hon till parken där hon har ett favoritställe. Hon sätter sig på en parkbänk och då får hon se något/någon. En ung man kommer fram till henne ur skuggorna och hon blir rädd. Han är lockande och vacker, men skrämmande. Zoe drar så fort hon kan.

Den unge mannen heter Simon och är vampyr. När Zoe flyr från honom blir han förvånad, han brukar alltid kunna locka till sig kvinnor med sina ögon och röst. Zoe är annorlunda och Simon känner att - henne måste jag ha!

Samtidigt sker det en rad brutala mord, kroppar av kvinnor hittas med halsarna avskurna. Är det Simon eller?

Simon och Zoe berättar vartannat kapitel och det är bra. Dessutom tyckte jag det var grymt skönt att läsa en bok som inte ingår i en serie. Samma bok innehöll både början och slut, båda riktigt riktigt bra...för att inte tala om mitten!

ISBN 9789132133299

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag söker med ljus och lykta efter en bok jag läste ungefär samtidigt som jag läste Silverkyssen. Jag kan inte minnas vad den heter, men eftersom du skrivit om Silverkyssen kanske du minns den andra också.

Boken handlar om en ung kvinna som av någon anledning besöker ett slott (vill minnas att hon ska bo där över sommaren hos en släkting). Där finns det någon som arbetar eller är gäst som hon blir kär i och han visar sig vara en vampyr som vill henne illa. Hon får hjälp av en kille som vet om den här vampyren och som räddar henne. Detta är det enda jag minns från boken. Det utspelar sig vid ett hav och en scen äger rum i något form av båthus eller liknande.

Jag förstår att det är en oklar beskrivning men är detta något som dj eller någon av dina läsare känner igen? Snälla hjälp! Älskade denna bok i tonåren men den försvann någon gång under åren.

/Madeleine

Jennie Elmén sa...

Tyvärr tror jag inte att jag kan hjälpa dig. De böcker som jag kommer att tänka på är "Den fjortonde bruden". Den utspelar sig delvis i ett slott och det finns en elak vampyr, men det är mer åt fantasyhållet. Sedan funderar jag på Inger Edelfeldts "Skuggorna i spegeln" där huvudpersonen reser mellan världar, vår värld och en med slott och lömska vampyrer. Men jag ska fundera vidare för det känns bekant på något sätt.

Unknown sa...

Tack för svar! Det kan vara så att vampyren gör henne illa och försvagar henne genom att dricka från henne utan att hon vet om det och att hon på så sätt långsamt dör innan hon inder att han är vampyr och kan frigöra sig. Men jag kan blanda ihop det med en annan bok. Förstår att det är svårt att känna igen boken på min bristande beskrivning men om du kommer på vilken bok det kan vara får du jättegärna berätta!