fredag 15 maj 2015

Som om jag vore fantastisk


Jag tyckte att En sekund i taget och Spring så fort du kan av Sofia Nordin var tokigt bra. Nu har den tredje delen i serien kommit, Som om jag vore fantastisk, den är minst lika bra. Man kan läsa böckerna fristående, men jag tycker nog ändå att de blir bäst tillsammans och i rätt ordning.

Sverige och troligtvis världen har drabbats av någon form av pandemi där människor fick feber och dog mer eller mindre på en natt. Nu är det inte många människor kvar i livet och de försöker mest bara överleva och inte tänka för mycket på morgondagen. Hedvig, Ella, Nora, Malte och Ante har tagit över en övergiven friluftsgård med hästar och kor. Deras familjer, vänner och släkt är döda och de vill helst inte återvända till stan de kommit ifrån då det finns döda personer överallt.

Men så hör det en radioutsändning där någon frågade efter fler överlevande och att de sände ifrån Umeå. Det verkar alltså som om det finns fler personer i livet förutom de fem som varit tillsammans på gården och Ella vill hitta dem. Hon och Nora ger sig av och det är deras resa som boken handlar om. Nora väljer att lämna sin lillebror Malte och hänga med Ella, som jag faktiskt inte gillar så mycket. Ella vill fram till Umeå för att hitta nya vänner och fira sin födelsedag. Hon är superegoistisk och leker med Noras känslor genom att flirta med henne, trots att hon inte är kär i henne. Ella är liksom bara ute efter makten, hon ska bestämma och Nora lyda.

Men så händer det grejer som gör att det verkligen inte blir som det är tänkt och som gör att Ella tappar makten över Nora. Dessutom tvingas Ella tänka på vem hon vill vara, då gillar jag henne lite bättre.

Skitspännande och läskigt. Tänk om något sådant skulle hända? Vad skulle man göra? Vad skulle man leva för?

Vill du veta mer om Sofia Nordin, här är en fin intervju där hon berättar om sina böcker och hur hon gör när hon skriver.





ISBN 9789129693324

Inga kommentarer: